توضیحات
نویسنده: محمدرضا کامیاب (کارشناس حمل و نقل)
انتشار: ماهنامه صنعت حمل و نقل شماره ۳۶۸ آذر ۱۳۹۷
سالهاست که انجام اصلاحات در ساختار تشکیلاتی حمل و نقل کشور بهعنوان یکی از ضرورتهای مهم از دیدگاه کارشناسان خبره مطرح و هر از گاه نیز اقداماتی با این عنوان و یا حداقل حرکتی در این راستا صورت میگیرد. متاسفانه ازآنجاکه در کلان وزارتخانه دفتر تشکیلات قبل و بعد از فروپاشی سازمان امور اداری و استخدامی کشور هرگز از جایگاه توانمند مدیریتی و کارشناسی خبره برخوردار نبوده تمامی اصلاحات بهعملآمده در زمینه حمل و نقل را اگر نگوییم بیاثر، قطعاً میتوان کم اثر قلمداد کرد، چراکه هرگز هیچگونه انسجام و ارتقائی را برای پیشبرد و روند رو به بهبود شیوههای مختلف حمل و نقل علیالخصوص در بخش حمل و نقل زمینی یعنی جادهای و ریلی موجب نگردیده است و تغییر شاخص و اثرگذار مثبتی هم از دید صاحبنظران تاکنون مشاهده نگردیده است. نگارنده بر پایه تجربیات بالغبر چهار دهه خود در سطوح مختلف اجرائی و مدیریتی در وزارت راه و ترابری در سال ۱۳۷۷ با انتشار مقالهای در مجله صنعت حمل و نقل شماره ۱۶۹ با عنوان “سازماندهی نوین وزارت راه و ترابری” به تفصیل مطالبی در خصوص:
۱- هدف کلان وزارتخانه چیست؟
۲- مأموریت اساسی برای تحقق هدف کلان وزارتخانه کدام است؟
۳- راهکارهای تحقق مأموریت کدامند؟
۴- عملیات چگونه سازماندهی و اجرا میشوند؟
۵- سیاستها و نکات قابل توجه در سازماندهی کدامند؟
۶- سیاست گزاری در حمل و نقل با کیست؟
۷- جایگاه برنامهریزی و پشتیبانی در حمل و نقل کجاست؟
۸- جایگاه عملیات و اجرا در کجاست؟
۹- ساختار شرکتها در حمل و نقل چگونه است؟
۱۰- اصلاح اساسی در ساختار تشکیلاتی وزارتخانه چگونه میسر میشود؟
را بهتفصیل بیان کرده و در همان شماره ساختار کلان در ستاد کل وزارتخانه طی چارتی که در پی آمده، دیده شد.
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.