تشکیل وزارت حمل و نقل اجتناب ناپدیر است

5,000 تومان

نویسنده: محمدرضا کامیاب (کارشناس حمل و نقل)

انتشار: ماهنامه صنعت حمل و نقل شماره 368 آذر 1397

سال‌هاست که انجام اصلاحات در ساختار تشکیلاتی حمل و نقل کشور به‌عنوان یکی از ضرورت‌های مهم از دیدگاه کارشناسان خبره مطرح و هر از گاه نیز اقداماتی با این عنوان و یا حداقل حرکتی در این راستا صورت می‌گیرد. متاسفانه ازآنجاکه در کلان وزارتخانه دفتر تشکیلات قبل و بعد از فروپاشی سازمان امور اداری و استخدامی کشور هرگز از جایگاه توانمند مدیریتی و کارشناسی خبره برخوردار نبوده تمامی اصلاحات به‌عمل‌آمده در زمینه حمل و نقل را اگر نگوییم بی‌اثر، قطعاً می‌توان کم اثر قلمداد کرد، چراکه هرگز هیچ‌گونه انسجام و ارتقائی را برای پیشبرد و روند رو به بهبود شیوه‌های مختلف حمل و نقل علی‌الخصوص در بخش حمل و نقل زمینی یعنی جاده‌ای و ریلی موجب نگردیده است و تغییر شاخص و اثرگذار مثبتی هم از دید صاحب‌نظران تاکنون مشاهده نگردیده است. نگارنده بر پایه تجربیات بالغ‌بر چهار دهه خود در سطوح مختلف اجرائی و مدیریتی در وزارت راه و ترابری در سال 1377 با انتشار مقاله‌ای در مجله صنعت حمل و نقل شماره 169 با عنوان “سازماندهی نوین وزارت راه و ترابری” به تفصیل مطالبی در خصوص:

1- هدف کلان وزارتخانه چیست؟

2- مأموریت اساسی برای تحقق هدف کلان وزارتخانه کدام است؟

3- راهکارهای تحقق مأموریت کدامند؟

4- عملیات چگونه سازماندهی و اجرا می‌شوند؟

5- سیاست‌ها و نکات قابل توجه در سازماندهی کدامند؟

6- سیاست گزاری در حمل و نقل با کیست؟

7- جایگاه برنامه‌ریزی و پشتیبانی در حمل و نقل کجاست؟

8- جایگاه عملیات و اجرا در کجاست؟

9- ساختار شرکت‌ها در حمل و نقل چگونه است؟

10- اصلاح اساسی در ساختار تشکیلاتی وزارتخانه چگونه میسر می‌شود؟

را به‌تفصیل بیان کرده و در همان شماره ساختار کلان در ستاد کل وزارتخانه طی چارتی که در پی آمده، دیده شد.

توضیحات

نویسنده: محمدرضا کامیاب (کارشناس حمل و نقل)

انتشار: ماهنامه صنعت حمل و نقل شماره 368 آذر 1397

سال‌هاست که انجام اصلاحات در ساختار تشکیلاتی حمل و نقل کشور به‌عنوان یکی از ضرورت‌های مهم از دیدگاه کارشناسان خبره مطرح و هر از گاه نیز اقداماتی با این عنوان و یا حداقل حرکتی در این راستا صورت می‌گیرد. متاسفانه ازآنجاکه در کلان وزارتخانه دفتر تشکیلات قبل و بعد از فروپاشی سازمان امور اداری و استخدامی کشور هرگز از جایگاه توانمند مدیریتی و کارشناسی خبره برخوردار نبوده تمامی اصلاحات به‌عمل‌آمده در زمینه حمل و نقل را اگر نگوییم بی‌اثر، قطعاً می‌توان کم اثر قلمداد کرد، چراکه هرگز هیچ‌گونه انسجام و ارتقائی را برای پیشبرد و روند رو به بهبود شیوه‌های مختلف حمل و نقل علی‌الخصوص در بخش حمل و نقل زمینی یعنی جاده‌ای و ریلی موجب نگردیده است و تغییر شاخص و اثرگذار مثبتی هم از دید صاحب‌نظران تاکنون مشاهده نگردیده است. نگارنده بر پایه تجربیات بالغ‌بر چهار دهه خود در سطوح مختلف اجرائی و مدیریتی در وزارت راه و ترابری در سال 1377 با انتشار مقاله‌ای در مجله صنعت حمل و نقل شماره 169 با عنوان “سازماندهی نوین وزارت راه و ترابری” به تفصیل مطالبی در خصوص:

1- هدف کلان وزارتخانه چیست؟

2- مأموریت اساسی برای تحقق هدف کلان وزارتخانه کدام است؟

3- راهکارهای تحقق مأموریت کدامند؟

4- عملیات چگونه سازماندهی و اجرا می‌شوند؟

5- سیاست‌ها و نکات قابل توجه در سازماندهی کدامند؟

6- سیاست گزاری در حمل و نقل با کیست؟

7- جایگاه برنامه‌ریزی و پشتیبانی در حمل و نقل کجاست؟

8- جایگاه عملیات و اجرا در کجاست؟

9- ساختار شرکت‌ها در حمل و نقل چگونه است؟

10- اصلاح اساسی در ساختار تشکیلاتی وزارتخانه چگونه میسر می‌شود؟

را به‌تفصیل بیان کرده و در همان شماره ساختار کلان در ستاد کل وزارتخانه طی چارتی که در پی آمده، دیده شد.

توضیحات تکمیلی

تاریخ انتشار

منبع

نوع فایل

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “تشکیل وزارت حمل و نقل اجتناب ناپدیر است”