عوامل تاثیر گذار در تعیین قیمت سوخت (۲)

8,000 تومان

نویسنده: علی اکبر عادلی (کارشناس حمل و نقل)

انتشار: ماهنامه صنعت حمل و نقل شماره 373 مهر 1398

قیمت بنزین متشکل از تعدادی عوامل داخلی و بین‌ المللی است. عامل بین‌ المللی بستگی به قیمت جهانی نفت دارد. این عامل خاص کشورهای واردکننده نفت نیست بلکه کشورهای تولیدکننده نفت خام هم تحت تاثیر نوسان قیمت جهانی قرار می‌گیرند. با این تفاوت که کشورهای واردکننده نفت اضافه بر خرید نفت بر اساس قیمت پایه جهانی، باید هزینه‌های حمل، بیمه، ذخیره‌سازی در پالایشگاه‌ها و پالایش را هم به قیمت فرآورده‌های نفتی اضافه کنند. مشکل دیگری که کشورهای وارد‌کننده نفت با آن مواجه هستند، نوسان پول ملی آنها نسبت به دلار است. به‌طورکلی سه عامل اصلی در قیمت‌گذاری سوخت کشور‌های واردکننده نفت اثرگذار است: ناپایداری نرخ تبدیل پول ملی کشور‌ها به دلار، مالیات‌های سوخت (تغییرات عوارض گمرکی و مالیات بر ارزش‌افزوده) و سرانجام هزینه و سود تولیدکننده و جایگاه‌های عرضه‌کننده سوخت. بسیاری از کشور‌های اروپایی به قیمت نهایی عرضه بنزین و گازوئیل در جایگاه‌ها، مالیات مصرف‌کننده را هم اضافه می‌کنند. ممکن است در کشور‌های توسعه‌یافته، بعضی از جایگاه‌های توزیع سوخت برای جذب مشتری بیشتر، سود کمتری را برای خود در نظر بگیرند و سوخت را با قیمت پایین‌تری عرضه کنند اما این تفاوت بسیار اندک است.

توضیحات

نویسنده: علی اکبر عادلی (کارشناس حمل و نقل)

انتشار: ماهنامه صنعت حمل و نقل شماره ۳۷۳ مهر ۱۳۹۸

قیمت بنزین متشکل از تعدادی عوامل داخلی و بین‌ المللی است. عامل بین‌ المللی بستگی به قیمت جهانی نفت دارد. این عامل خاص کشورهای واردکننده نفت نیست بلکه کشورهای تولیدکننده نفت خام هم تحت تاثیر نوسان قیمت جهانی قرار می‌گیرند. با این تفاوت که کشورهای واردکننده نفت اضافه بر خرید نفت بر اساس قیمت پایه جهانی، باید هزینه‌های حمل، بیمه، ذخیره‌سازی در پالایشگاه‌ها و پالایش را هم به قیمت فرآورده‌های نفتی اضافه کنند. مشکل دیگری که کشورهای وارد‌کننده نفت با آن مواجه هستند، نوسان پول ملی آنها نسبت به دلار است. به‌طورکلی سه عامل اصلی در قیمت‌گذاری سوخت کشور‌های واردکننده نفت اثرگذار است: ناپایداری نرخ تبدیل پول ملی کشور‌ها به دلار، مالیات‌های سوخت (تغییرات عوارض گمرکی و مالیات بر ارزش‌افزوده) و سرانجام هزینه و سود تولیدکننده و جایگاه‌های عرضه‌کننده سوخت. بسیاری از کشور‌های اروپایی به قیمت نهایی عرضه بنزین و گازوئیل در جایگاه‌ها، مالیات مصرف‌کننده را هم اضافه می‌کنند. ممکن است در کشور‌های توسعه‌یافته، بعضی از جایگاه‌های توزیع سوخت برای جذب مشتری بیشتر، سود کمتری را برای خود در نظر بگیرند و سوخت را با قیمت پایین‌تری عرضه کنند اما این تفاوت بسیار اندک است.

توضیحات تکمیلی

تاریخ انتشار

منبع

نوع فایل

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “عوامل تاثیر گذار در تعیین قیمت سوخت (۲)”