توضیحات
هماهنگکننده و تنظیم: الهام زرقانی
انتشار: ماهنامه صنعت حملونقل شماره ۳۷۸، شهریور ۱۳۹۹
چنانچه نگاه کلي به وضعيت حضور بخش خصوصي در بخش ريلي کشور داشته باشيم، متوجه ميشويم که هنوز بخش قابلتوجهي از هدفگذاريهاي انجام شده، عملياتي نشده و رنگ واقعيت به خود نگرفتهاند. با گذشت بيش از يک دهه از آغاز خصوصيسازي در صنعت ريلي کشور، اين مسئله در راهآهن کشور با موفقيت جدي همراه نبوده، چراکه به گفته فعالان بخش خصوصي، اعمال سياستهاي نادرست موجب شده حملونقل ريلي نتواند سهم قابلتوجهي از جابهجايي بار و مسافر کشور داشته باشد. محقق نشدن برنامه دولتهاي متمادي براي خصوصيسازي صنعت ريلي، دولتهای يازدهم و دوازدهم را به تکاپو انداخت تا طرح تحول در ساختار حملونقل ريلي و شرکت راهآهن را تهيه کنند. بخش خصوصي اگرچه قسمتهايي از طرحهاي پيشبيني شده مبني بر حضور دولت در حملونقل ريلي حومهاي و قطارهاي پرسرعت را ميپذيرد، اما با بخشي که اجازه تشکيل شرکتهاي دولتي باري و مسافري از سوي راهآهن را ميدهد، مخالفت است؛ اين کار، علاوه بر افزايش مسئوليتهاي تصديگري دولت، آن را به رقيبي براي بخش خصوصي تبديل ميکند که از امکانات دولتي و قدرت بيشتري برخوردار است. اگرچه واگذاري بخشهاي مختلف راهآهن جمهوري اسلامي به بخش خصوصي از حدود سالهاي ۸۰ و ۸۱ بهصورت رسميآغاز شد و ۱۰ سال نيز طول کشيد، اما اين واگذاري در بخشهاي مختلف همواره با اما و اگرهايي مواجه بوده است. برخي کارشناسان معتقدند که بخشهاي زيربنايي قابل واگذاري نيستند و اساسا بخشي از اين واگذاريها شتابزده و بدون انجام بسترسازيهاي لازم بوده است. برای واکاوی بیشتر خصوصیسازی در حمل و نقل ریلی ماهنامه «صنعت حمل و نقل» نشستی آنلاین را با حضور کارشناسان دولتی و خصوصی و فعال در این بخش برگزار کرد، در این نشست آقایان مهندس محمد سعیدنژاد مدیرعامل اسبق راهآهن ج. ا. ا، دکتر عباس قربانعلیبیگ کارشناس ریلی، مهندس فرشاد خرازی رییس گروه توسعه مشارکت و سرمایهگذاری دفتر سرمایهگذاری و اقتصاد حمل و نقل شرکت راهآهن ج. ا. ا، دکتر سبحان نظری مدیرعامل شرکت ترکیب حملونقل و کارشناسان ماهنامه آقایان مهندس بهروز غروی کارشناس حملونقل، دکتر عرفان لاجوردی کارشناس حقوق بینالملل، دکتر عباس حاجیابراهیمی کارشناس لجستیک و مهندس محمدرضا کامیاب کارشناس حمل و نقل ریلی حضور داشتند که به آن میپردازیم.
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.